EDM
Elektroniczna Dokumentacja Medyczna
Elementy systemu identyfikacji pacjentów
Aktualne regulacje prawne dopuszczają prowadzenie dokumentacji medycznej w formie elektronicznej pod warunkiem prowadzenia jej w systemie teleinformatycznym zapewniającym:
1) zabezpieczenie dokumentacji przed uszkodzeniem lub utratą;2) zachowanie integralności i wiarygodności dokumentacji;
3) stały dostęp do dokumentacji dla osób uprawnionych oraz zabezpieczenie przed dostępem osób nieuprawnionych;
4) identyfikację osoby udzielającej świadczeń zdrowotnych i rejestrowanych przez nią zmian;
5) udostępnienie, w tym przez eksport w postaci elektronicznej dokumentacji albo części dokumentacji będącej formą dokumentacji określonej w rozporządzeniu, w formacie XML i PDF;
6) eksport całości danych w formacie XML, w sposób zapewniający możliwość odtworzenia tej dokumentacji w innym systemie teleinformatycznym;
7) wydrukowanie dokumentacji w formach określonych w rozporządzeniu.
Ustawa o systemie informacji w ochronie zdrowia z dnia 28 kwietnia 2011r. wprowadza obowiązek udostępniania dokumentacji medycznej w formie elektronicznej od dnia 1 sierpnia 2014r.
GENEROWANIE HISTORII ZDROWIA I CHOROBY ZE ZŁOŻENIEM PODPISU ELEKTRONICZNEGO
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 21 grudnia 2006 r w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej w Zakładach Opieki Zdrowotnej oraz sposobu jej przetwarzania, wprowadziło podstawowe wymagania dla elektronicznej dokumentacji medycznej:
Podpisywanie EDM za pomocą bezpiecznego podpisu ze znacznikiem czasu oznacza dla Świadczeniodawcy niemałe koszty i nie jest już wymagane, ale nadal aplikacje Kamsoft wspierają taki sposób podpisywania udostępnianej elektronicznej dokumentacji medycznej.
GENEROWANIE HISTORII ZDROWIA I CHOROBY ZE ZŁOŻENIEM PODPISU PRZY UŻYCIU CERTYFIKATU
Nowe rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010r znacząco zmieniło wymogi jakie musi spełniać dokumentacja medyczna prowadzona w postaci elektronicznej. Do tej pory wymagane było zastosowanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego zgodnie z ustawą z dnia 18 września 2001r o podpisie elektronicznym. Wymagane było także zastosowanie znaczników czasu w celu oznaczenia chronologii wpisów. Nowa ustawa wymaga tylko, aby system teleinformatyczny zapewniał zachowanie integralności oraz wiarygodności dokumentacji.
ZABEZPIECZENIE ELEKTRONICZNEJ DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
Prawo nakazuje ochronę dokumentacji medycznej, w tym również elektronicznej, w dwóch obszarach:
Kamsoft oferuje system archiwizacji dokumentacji medycznej KS-ADMED, którego głównym zadaniem jest właśnie archiwizacja wszystkich dokumentów elektronicznych natychmiast po ich podpisaniu.
Ustawa o ochronie danych osobowych wprowadza dla podmiotów przetwarzających dane osobowe obowiązek ochrony tych danych w sposób przewidziany w rozporządzeniu. Dane wrażliwe w systemach podłączonych do internetu, a więc praktycznie w każdym gabinecie i przychodni, należy chronić na poziomie wysokim. Administrator Danych Osobowych (tzw. ADO) zobowiązany jest przygotować i wdrożyć Politykę Bezpieczeństwa oraz Instrukcję Zarządzania Systemem Informatycznym wraz z wymaganymi załącznikami.
Kamsoft oferuje narzędzie KS-BDO ułatwiające przygotowanie i aktualizację wymaganej dokumentacji, oraz usługę konsultacji w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych.